OKULLARDA ORMAN PROGRAMI –MAYIS AYI ÇALIŞMALARIMIZ


Mayıs ayı boyunca yer aldığımız Okullarda Orman Programı çerçevesinde öğrencilerimizle orman ekosistemi ve sürdürülebilir yaşam kavramlarını içselleştirmeye yönelik çok yönlü etkinlikler gerçekleştirdik. Bu süreçte, okul öncesi eğitimde kritik öneme sahip olan deneyimsel öğrenme, aktif katılım, oyun temelli öğrenme, bütünsel gelişimi destekleyici yaklaşımlar ve doğrudan gözlem yöntemlerinden yararlandık.
Uygulanan Yöntem ve Teknikler:
Deneyim yoluyla öğrenme (experiential learning)
Gözlem yapma ve keşfetme
Duyusal bütünleme çalışmaları
Proje temelli öğrenme
Geri dönüşüm ve üretim odaklı uygulamalar
Drama ve canlandırma
Hikâyeleştirme ve yaratıcı düşünme
Doğa temelli oyun
Bilimsel süreç becerilerini geliştirme (tahmin etme, karşılaştırma, gözlemleme, sonuç çıkarma)
---
Gerçekleştirilen Etkinlikler ve Hedefleri:
Doğal Boyalarla Sanat Çalışması
Kullanılan teknik: Doğa gözlemi, doğal malzeme kullanımı, özgün üretim
Çamur ve bitki özlerinden elde edilen boyalarla taş zemin boyandı. Bu etkinlik ile doğadan ilham alınarak üretim yapılması ve doğal kaynakların yaratıcı biçimde değerlendirilmesi hedeflendi.
Kozalaklardan Kuş Yemlikleri Yapımı
Kullanılan teknik: İnce motor becerileri geliştirme, doğada sorumluluk alma
Kozalaklar doğadan toplandı ve yemliklere dönüştürüldü. Hayvan sevgisi ve sorumluluk duygusu geliştirildi.
🪨 Taşlarla Çerçeve Tasarımı
Kullanılan teknik: Sanat yoluyla ifade, estetik algı geliştirme
Minik taşlardan çerçeve yapılarak hem yaratıcı düşünme hem de el-göz koordinasyonu desteklendi.
“Dokunarak Keşfediyorum” Duyusal Oyun
Kullanılan teknik: Duyusal keşif, farklı dokularla etkileşim
Doğal nesnelerle (taş, toprak, yaprak, dal) yapılan bu oyunla öğrenciler farklı duyularını kullanarak doğayı tanıdı.
️ Geri Dönüşümle Kâğıt Üretimi
Kullanılan teknik: Sürdürülebilirlik eğitimi, el becerisi geliştirme
Kullanılmış kâğıtlar öğütülerek yeniden kâğıda dönüştürüldü. Çevre bilinci ve üretim süreci deneyimlendi.
Su Değirmeni Yapımı
Kullanılan teknik: STEM temelli etkinlik, deneyerek öğrenme
Akışkanlık, hareket ve dönüşüm ilişkisi gözlemlendi; basit makineler kavramına giriş yapıldı.
Toprak Türlerini İnceleme ve Su Tutma Deneyi
Kullanılan teknik: Bilimsel süreç becerileri, hipotez kurma ve test etme
Kumlu, killi ve humuslu toprak karşılaştırılarak suyu tutma kapasiteleri gözlemlendi.
Topraktan Sanat
Kullanılan teknik: Sanat terapisi yaklaşımı, doğayla yaratıcı üretim
Topraktan figürler ve şekiller oluşturularak hem estetik duyu gelişimi hem de doğayla bağ kurma desteklendi.
Doğal Sesleri Dinleme ve Taklit Etme
Kullanılan teknik: Aktif dinleme, işitsel dikkat geliştirme, canlandırma
Bahçeye çıkarak doğal sesleri dinleyen çocuklar, bu sesleri hem betimledi hem de yaratıcı yollarla taklit etti.
“Meraklı Yolculuk” Kitabı Okuma
Kullanılan teknik: Etkin okuma, kitapla etkileşim, doğa farkındalığı kazandırma
Orman yaşamını anlatan bu kitapla çocukların doğaya dair ilgileri pekiştirildi.
Orman Ekosistemi Hikâyesi Yazma
Kullanılan teknik: Yaratıcı yazma, hikâyeleştirme, empati kurma
Çocuklarla birlikte, orman canlılarının ekosistem içindeki rollerini anlatan bir hikâye oluşturuldu. Ekolojik denge hakkında farkındalık artırıldı.
---
Sonuç ve Değerlendirme:
Mayıs ayı boyunca çocuklarımızla gerçekleştirdiğimiz tüm bu çalışmalar, doğayla bütünleşmiş öğrenme ortamları, duyu temelli etkinlikler ve üretime dayalı deneyimler ile desteklendi. Orman ekosisteminin işleyişini gözlemleme, doğal malzemeleri tanıma, canlılara karşı duyarlılık geliştirme gibi pek çok beceri aynı anda gelişti.
Bu çalışmalar aracılığıyla hem doğa sevgisi, hem de sorumluluk, üretkenlik, merak, gözlem ve sürdürülebilirlik gibi temel değerleri çocuklarımıza kazandırmayı hedefledik.
Minik ellerin dokunduğu doğada, büyük farkındalıklar yeşeriyor.



